Sitater

onsdag 30. september 2009

The Lion King - DVD-utgivelsen

Har bestemt meg for å dele opp den lange posten i to deler, også siden jeg skrev så mye om selve DVD-en. Mulig at jeg i tillegg skriver et innlegg om bonusmaterialet, men det blir nok senere.

Informasjon om DVD-utgivelsen
Jeg skaffet meg altså The Lion King 2-Disc Special Platinum Editition (hvis man skal bruke alle betegnelsene på den i ett) fra USA. Den kom i ny, fin stand, og med rask levering (flypost). Det var bare ett problem. Siden den var ganske dyr, ville det bli merverdiavgift (toll) på den, men selgeren hadde mer eller mindre med vitende og vilje skrevet en mye lavere pris på innpakningen enn den virkelige. Dette resulterte i at jeg måtte dra ned på den lokale tollstasjonen og ordne opp i dette, siden jeg kunne føle en viss dårlig samvittighet ved å late som om ingenting var skjedd. Det var en enkel og grei affære å ordne opp i, men det er verdt å merke seg at mange private selgere gjør slikt. Kjøp derfor fra respekterte butikker hvis du kan.

Selve DVD-ene kommer i et ganske vanlig dobbelt-cover av plast med en papp-innbinding rundt (eller hva det nå kalles). Sammen med beskrivelsen av filmen og tekniske detaljer, kommer den også med beskrivelse av hva DVD-ene inneholder. Ved første øyekast syntes jeg at det var mye unødvendig ekstramateriale, og synes fortsatt at endel av det kunne de spart seg. Men noe må de vel fylle begge platene med?

Tekniske detaljer
  • Utgitt år 2003
  • Region 1, NTSC, dobbeltlags
  • Språk: Engelsk, fransk
  • Teksting: Engelsk for hørselshemmede, engelsk syng-med
  • Ingen aldersgrense
  • Omtrentlig spilletid: 90 minutter
  • Digitalt restaurert og remastret (noe norsk ord for dette egentlig?)
  • Helt ny 5.1 Disney Home Theater lydmiks
  • Dolby Digital 5.1 Surround Sound
  • THX-sertifisert
  • Beholdt i det originale widescreen-formatet (1:66:1) og forbedret for 16x9-skjermer
Noe av det første som møter en når man skal se den for første gang, er en tilsynelatende evig strøm av reklamefilmer. Hele 7 stykker faktisk, hvorav den første er for The Lion King 1½. Deretter følger en høvelig lang 3D-animert introduksjonsvideo med Zazu, som deretter maser på en hvis man ikke velger noe i menyen raskt nok. Morsomt de første gangene; ikke fullt så morsomt senere. Hvis man bare vil se filmen, er det bare å sette i gang. Men hvis du ikke har et 5.1 surround-system, vil jeg anbefale å bruke lydspor nr. 2 (English Dolby Digital 5.1 Surround), siden det etter mitt inntrykk kan være et bedre valg på et vanlig stereoanlegg.

Filmen kan ses både som den originale versjonen, eller med den nye versjonen som mest merkbart inneholder en ny sang, 'The Morning Report'. Den nye versjonen er den som spilles av i utgangspunktet; hvis du vil se den originale må du inn i et par undermenyer. Tekstingen er litt plagsom etter min mening, fordi den er laget for hørselshemmede, noe som betyr at musikken og lydene også blir beskrevet som ord. Det ødelegger noe av stemningen for min del. Syng-med-tekstingen har derimot kun teksting under sangene.

Min mening
DVD-ene er bra de, men på grunn av overprisen er det nok mange som ikke vil ta seg råd til å kjøpe dem. Det er virkelig synd, siden dette er en så utrolig bra film. Joda, de gir den nok ut på Blu-Ray, men personlig er jeg imot det formatet siden det er så infiltrert med all mulig beskyttelse som ikke virker mot dem som er profesjonelle piratkopi-distributører, men rammer alle dem som kjøper Blu-Ray-filmer legitimt. Så vil du absolutt ha filmen, anbefaler jeg virkelig DVD-utgivelsen. Et annet alternativ hvis du har den på VHS er å få den omgjort til DVD; endel butikker har også denne servicen. Men for seriøse samlere - skaff deg platinum-utgivelsen; kvaliteten er topp!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar