Sitater

onsdag 23. september 2009

The Lion King - en glemt perle?

Beklager fraværet av nye innlegg, men The Lion King er en så bra film at jeg følte jeg måtte bruke endel tid på å skrive dette. Håper at jeg greier å få frem hvor bra den faktisk er.

Fakta om filmen
The Lion King er en tradisjonelt animert langfilm gitt ut i 1994 av Walt Disney Pictures. Den har rekorden for den mest inntektsgivende tradisjonelt animerte filmen som noen gang er blitt laget. Den hører til en æra som blir kalt Disney-renessansen. Den fikk to oppfølgere, som jeg nok kommer tilbake til senere en gang.

Kort fortalt
The Lion King handler om løveungen Simba, som blir født inn i en kongefamilie av løver. Simbas onde onkel Scar tar livet av Simbas far og jager ham vekk, slik at han vokser opp hos marekatten Timon og vortesvinet Pumbaa. Simbas barndomsvenninne Nala må deretter overbevise Simba om å ta opp kampen mot Scar og hans kumpaner for å skaffe tilbake kongeriket han mistet. Filmen slutter med at Simba og Nala blir foreldre til en ny løveunge i livets sirkel. Historien skal visstnok være inspirert av Shakespeares 'Hamlet'.

En glemt perle
Grunnene til at jeg føler at The Lion King er en glemt perle, er flere. En sak er at mange av dem som så denne filmen da den kom ut, var svært unge, gjerne i 10-årsalderen eller enda yngre. Det har kanskje vært med på å gi denne filmen et stempel som barnefilm, uinteressant for ungdom/voksne. En annen ting er at Disney har trukket tilbake alle DVD-utgavene av The Lion King-serien, slik at spesielt The Lion King er svært vanskelig å få tak i, kanskje enda mer i Norge. Dette ser ut til å ha vart noen år, og skal angivelig være fordi Disney skal gi dem ut på Blu-Ray i 2011/2012. Jeg skaffet meg derfor The Lion King og The Lion King 1½ på DVD fra private selgere i USA via amazon.com.

Min mening
Jeg nevnte tidligere at mange har den misoppfatning at The Lion King er en barnefilm. Den fungerer for barn også ja, men mye av sarkasmen til Scar, ordspillene og humoren til Timon, Pumbaa og hyenene er lettere for mer voksne personer å snappe opp. Har riktignok ikke sett filmen på norsk, men jeg tror det kan være lettere å oppfatte på engelsk hvorfor denne filmen ikke kan kalles en barnefilm.

The Lion King er rett og slett helt konge, for å si det sånn. Den er bygd opp litt som en musical, med mange godt arrangerte låter. Digger for eksempel Scars 'Be Prepared', som forøvrig gir assosiasjoner til ting barn neppe vil greie å se for seg. Elton John er ikke akkurat noe jeg pleier høre på, men jeg må innrømme at melodiene er gode og passer fint inn. 'Can You Feel The Love Tonight' er for klissete etter min smak, men heldigvis gjør Timon og Pumbaa at stemningen blir litt mindre guggete. Det er nettopp dette som gjør filmen så bra: geniale sideroller. Zazu, Scar, hyenene, Rafiki og spesielt Timon og Pumbaa er det som gjør filmen. Hovedrollene og historien må jo også være der, men den alene ville ikke gjort filmen til det den er.

Oppsummering
Er du ute etter en virkelig bra langfilm av Disney, som ikke er så 'kosete' som mange andre filmer fra Disney, så er denne for deg. Du som ikke har sett denne på lenge, og kanskje mener at dette blir for barnslig: se den på nytt hos noen som har den! Du vil sannsynligvis måtte revurdere din oppfatning, i alle fall til en viss grad.

1 kommentar:

  1. Dude, lang post. Tyder på at du digger Løvenes Konge. Jeg tilhører vel typen som så den da jeg var ung, men i følge din post er det helt tydelig at jeg bør ta en titt på den igjen.

    Mvh Edvin

    SvarSlett