Sitater

onsdag 4. november 2009

The Lion King 1½ - en verdig oppfølger

Etter utallige oppfordringer (greit, fikk til å telle "dem"; kom til 1) vil jeg nå ta for meg en av mine favoritt-filmer.

Fakta om filmen
The Lion King 1½ er en tradisjonelt animert langfilm gitt ut i 2004 av Walt Disney Home Entertainment. Den tar for seg begivenheter som skjer både før og samtidig med historien til The Lion King, som er den første filmen i en serie av tre. Den fikk en Annie Award og fem DVD Exclusive Awards.

Kort fortalt
The Lion King 1½ (også kjent som "The Lion King 3: Hakuna Matata" i noen land) handler i grove trekk om dette:
  1. Timon bor i marekatt-kolonien, men liker ikke livet sitt der.
  2. Timon drar hjemmefra, møter Rafiki og får sin livsfilosofi definert.
  3. Timon møter Pumbaa, og sammen leter de etter stedet hvor de kan leve bekymringsløst.
  4. Timon og Pumbaa finner dette stedet, og senere redder de Simba og oppdrar ham.
  5. Så skjer endel ting man er kjent med fra The Lion King, og det hele ender med at alle marekattene flytter til Timon og Pumbaas drømmehjem.

Min mening
Grunnene til at dette er en verdig oppfølger, er mange. Med 'verdig' mener jeg ikke at den er høytidelig som sådan; tvert imot. Mens den første filmen er episk ispedd endel humor, har The Lion King 1½ masse humor ispedd litt episke elementer. Mye av dette fordi denne filmen har Timon og Pumbaa som hovedpersoner i stedet for biroller. Handlingen er gjenkjennelig, men de humoristiske vriene på de kjente scenene gir dem nytt liv. Den er også flettet inn med parallelle begivenheter, så grunnlaget er på en måte et annet, mens den historien vi kjenner fra The Lion King er sidehistorien. Hva jeg prøver å si, er at de har mikset gammel og ny historie svært godt sammen.

Vi møter bl.a. min favorittskurk Scar, hyenene Shenzi, Banzai og Ed, Rafiki, og Timons mor 'Ma' og onkel 'Uncle Max'. Ma og Uncle Max er rett og slett geniale tilføyelser til rollesettet, og glir inn med glans. Stemmene fra originalfilmen er brukt, og de nye stemmene er like supre. Tegnestilen er 100% i stil med den første filmen etter min mening, og var overraskende bra med tanke på at dette er den andre oppfølgeren, og at den ble gitt ut hele 10 år senere.

Når det gjelder filmmusikken, så er den like god som i den første. Ikke like episk, men siden vinklingen er annerledes og den er laget med tanke på å være morsom, er musikken perfekt. PS: 'Dig A Tunnel' som blir sunget av marekattene er utrolig lett å få på hjernen!


Oppsummering
En av de aller beste langfilmene som er laget med tradisjonell animasjon. Har du ikke sett den, gjør noe med det hvis du kan! Den er en bombesikker vinner hos alle med en viss humor. Men jeg anbefaler å ha sett The Lion King først. Hvis ikke, kan den oppfattes som lite sammenhengende siden mye av vitsene går på kjente scener fra den første filmen. Jeg vil ikke si denne er bedre enn den første, men sidestilt i forhold til kvalitet, selv om vinklingen og til en viss grad intensjonen er forskjellig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar